Cocksdorp: Meisje (17) op Texel doodgereden + uitslag rechtzaak


Een 17-jarig meisje uit Wieringerwerf is zondagavond op Texel om het leven gekomen. Ze fietste met een vriendin terug van het strand toen ze door een dronken automobilist werden aangereden.

Doorgereden
Het ongeluk gebeurde op de Krimweg in De Cocksdorp. Beiden werden door de tegemoetkomende auto geraakt en belandden in een weiland naast de weg. De 17-jarige was op slag dood; haar vriendin bleef ongedeerd.

Na de aanrijding reed de bestuurder door in de richting van het strand. De weg loopt daar dood, waardoor hij moest keren en opnieuw langs het ongeval moest rijden. Omstanders probeerden hem tot stoppen te dwingen maar moesten opzij springen want de bestuurder reed met hoge snelheid door. De omstanders zagen wel kans om het kenteken van de Duitse auto door te geven aan de gealarmeerde politie.

Aangehouden
Bij De Waal wist de politie de auto tegen te houden. De 20-jarige bestuurder uit Ratingen bleek bijna vier keer de toegestane hoeveelheid alcohol te hebben gedronken.

Het rijbewijs van de bestuurder is ingenomen en zijn auto is in beslag genomen. Zowel de chauffeur als zijn 21-jarige passagier zitten vast.

Nieuws.nl schreef: Vijf jaar cel voor doodrijden meisje op Texel

De Duitser die deze zomer een meisje doodreed op Texel, moet vijf jaar de cel in. De rechtbank in Alkmaar acht hem schuldig aan de dood van het 17-jarige meisje. Tegen de 20-jarige man uit Ratinge was acht jaar cel geëist voor doodslag en poging tot doodslag.

Op 13 juli vloog de veroordeelde met een te hoog alcoholpromillage uit de bocht op de slingerende Krimweg, en reed hij twee fietsende meisjes aan. De meisjes werden gelanceerd. Het 17-jarige meisje uit het Noord-Hollandse Wieringerwerf werd zo hard geraakt dat ze dertig meter verderop neerkwam. Ze overleed vrijwel direct. Haar vriendin uit Schagen kwam er fysiek goed vanaf, maar raakte wel in shock.

De Duitser reed waarschijnlijk zo'n 80 kilometer per uur in een Opel Omega, waar 50 is toegestaan. Hij ging over een metersdikke berm voordat hij de meisjes raakte. Na het ongeluk reed hij door. Vervolgens stopte hij noodgedwongen bij het strand. Daar controleerde hij de schade aan zijn auto en zei tegen zijn bijrijder dat hij het 'goed verkeerd' had gedaan. Daarna stapte hij weer in om terug te rijden. Toen hij weer bij de plek van het ongeluk kwam, herkenden getuigen zijn auto en probeerde een van hen hem te stoppen door midden op de weg te gaan staan. De man reed met zo'n 70 kilometer per uur door en de getuige kon volgens justitie net op tijd wegspringen.

De rechter wees echter op verklaringen van andere getuigen. Die zeiden dat de getuige goed had ingeschat of hij nog weg kon springen. Van een levensgevaarlijke situatie zou dus geen sprake zijn geweest. Daarbij ontkende de Duitser de man te hebben gezien en dus is er volgens de rechter geen bewijs voor poging tot doodslag. Hierdoor viel de straf lager uit dan de eis.

Toen de Duitser de plaats van het ongeval voorbij was geraasd, zette een agent de achtervolging in. Volgens de agent verhoogde de veroordeelde zijn snelheid tot 140 kilometer per uur. Daarbij reed de auto slingerend en raakte hij meerdere malen van de weg. Uiteindelijk werd de man aangehouden. Later bleek dat hij die middag al was begonnen met drinken. Hij zou vijf à zes halve liters bier en een aantal slokken likeur hebben gedronken. Later in de avond zou hij nog meer op hebben.

In Duitsland mogen jongeren tot hun 21e geen alcohol drinken als ze het verkeer in gaan. De Duitser had volgens de rechtbank dus kunnen weten dat hij tot een risicogroep behoort.

De Duitser betuigde wel spijt toen de rechter daar om vroeg, al ging dat volgens justitie niet erg overtuigend. De reclassering wees er eerder op dat de man niet echt verantwoordelijkheid lijkt te nemen voor zijn daden. De rechter bepaalde dat de man acht jaar niet mag rijden en dat hij zijn auto moet inleveren.



Bron:  RTVN-H


Deel op Twitter Deel op Facebook Deel met Whatsapp Deel met Telegram